Footer


*WANITA & ISLAM*WANITA & ISLAM*WANITA & ISLAM*

Cursor

SAHABAT WANITA ISLAM

Thursday 19 January 2012

KISAH HARUT DAN MARUT

Setelah Allah SWT menciptakan manusia sebagai khalifah di bumi, para malaikat di langit berkata ” Wahai Tuhan, mengapa engkau jadikan anak-anak Adam itu sebagai makhluk pilihan-Mu di bumi, sedangkan mereka sering menderhakaiMu”.

Allah SWT berfirman, “Kalaulah Aku turunkan kamu ke dunia dan Aku cipta kamu sama seperti manusia yang mempunyai nafsu, nescaya kamu juga akan melakukan sebagaimana yang manusia lakukan”. Para Malaikat menjawab, “Maha Suci Engkau wahai Tuhan, kami sama sekali tidak akan menderhakai-Mu ”.

Lalu Allah SWT menyuruh para Malaikat memilih dua Malaikat yang terbaik di antara mereka untuk diturunkan ke bumi. Maka para Malaikat pun memilih Harut dan Marut, iaitu dua Malaikat yang paling soleh di kalangan mereka dan yang paling banyak ibadatnya kepada Allah SWT.

Sebelum diturunkan ke dunia, Harut dan Marut dibekalkan dengan nafsu dan syahwat sama seperti manusia. Mereka juga dianugerahkan berbagai ilmu pengetahuan termasuklah ilmu sihir. Mereka mengajar tentang sihir supaya manusia boleh membezakan antara sihir dan mukjizat Nabi Sulaiman.

Baqarah [102] …. Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya) kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir

Malaikat Harut dan Marut ini tidak mengajar ilmu sihir kepada manusia, melainkan mereka datang ke dunia sebagai ujian untuk mengajak manusia meninggalkan ilmu tersebut. Ada dikalangan masyarakat di zaman tersebut yang meminta supaya mereka mengajarkan ilmu ini, namun Harut dan Marut meletakkan syarat, sekiranya ilmu ini diajar, jangan sekali-kali mereka menyalah gunakan ilmu tersebut.

Baqarah [102] …. dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya) ”.

Ada juga ilmu sihir yang boleh membalik-balikkan hati manusia, sehingga pasangan suami isteri yang saling sayang menyayangi bertukar menjadi benci, bergaduh dan seterusnya membawa kepada penceraian.

Baqarah [102]….Dalam pada itu ada juga orang-orang yang mempelajari dari mereka berdua: Ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah

Pada suatu hari datanglah seorang wanita yang cantik jelita berketurunan Parsi (Iran), bernama Zahrah isteri Raja ketika itu, yang juga merupakan zuriat keturunan Qabil (anak Nabi Adam yang cantik). Zahrah datang untuk mempelajari “Ismullahhul A’zom” (nama-nama Allah yang besar).

Apabila terpandang sahaja Zahrah, Harut dan Marut mula berdebar-debar. Maka bertanyalah Harut kepada Marut, “Wahai saudaraku Marut, adakah engkau merasai apa yang aku rasa, perasaan cinta dan berahi kepada wanita yang berjumpa kita tadi ?” Jawab Marut, “Benar, aku juga merasai apa yang engkau rasai”.

Lalu Harut dan Marut pun cuba memikat dan merayu pada Zahrah untuk melakukan hubungan tetapi dia menolak pada mulanya. Akhirnya Zahrah bersetuju dan meletakkan syarat, sekiranya mahu melakukan hubungan dengannya hendaklah minum arak. Akhirnya, mereka telah meminum arak untuk melakukan hubungan dengan Zahrah, kemudian membunuh suaminya serta melakukan perzinaan dengan Zahrah. Disebabkan mabuk, mereka telah melakukan dosa lain iaitu membunuh.

Setelah Harut dan Marut sedar daripada kemabukan mereka, keduanya insaf di atas kesalahan yang mereka lakukan dan ingin segera kembali ke langit. Namun, Allah SWT tidak mengizinkan. Allah SWT berfirman kepada mereka, “Sekarang kamu berdua pilih, samada kamu mahu menerima azab di dunia atau azab di akhirat.? ”Keduanya menjawab,“Wahai Tuhan, kami berdua memilih azab di dunia kerana azab di dunia ada pengakhirannya sedangkan azab di akhirat tidak akan berakhir.”

Sikap Harut dan Marut ini berbeza dengan sikap Iblis yang memilih agar ditangguhkan azab di dunia ini kerana enggan sujud kepada Nabi Adam a.s.

Dan sesungguhnya engkau ditimpa laknat terus-menerus hingga ke hari kiamat. (Hijr:35) Iblis berkata: Wahai Tuhanku! Jika demikian, berilah tempoh kepadaku hingga ke hari mereka dibangitkan (hari kiamat). (Hijr:36)

Kemudian Allah SWT menempatkan Harut dan Marut di negeri Babil (Babylon) dan diazab dengan kedua kakinya terikat dengan kepalanya ke bawah dan kaki ke atas.

Manakala Zahrah pula telah dilaknat dan di”masakh” iaitu ditukar dia menjadi sebuah planet yang sekarang ini di kenali sebagai planet Zuhrah. Dalam sebuah hadith sahih yang diriwayatkan oleh Sayyidina Ali semasa Rasulullah SAW melihat ke bintang, Baginda melaknat bintang Zahrah “kerana kamulah Harut dan Marut sengsara (difitnah)”
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...