Footer


*WANITA & ISLAM*WANITA & ISLAM*WANITA & ISLAM*

Cursor

SAHABAT WANITA ISLAM

Tuesday 30 October 2012

Durian Crepe

Salam semua akak-akak makcik pakcik adik abang...dan yang seangkatan dengannya. Hari nih saya nak share resepi Durian crepe...baru buat semalam...ada lg sket lg dlm fridge...sapa nka mai la rumah  tp nk habaq awai2 Durian crepe sy nih versi gergasi hihihihi....sbb tatau pon sizenya org buat kecil jer...hihihii...


Ni la rupa durian crepe yg di buat oleh saya :)
Okey pada sesiapa yang berminat nak resepi dia saya cedok kat sini Durian crepe resepi kak zu.
Jom kita layan gambar dulu yer.....

Nih crepe atau lempeng yang dah di masak..saya terbancuh pekat sket, so dia tebal sket..korang t bancuh cair sket yer..agak2 la...

Semasa nak balut crepe nanti bahagian atas ni dijadikan lapisan luar.....yg ada hangus2 sket tu jadikan bahagian dlm...
Okey ni custard, campuran susu segar, kuning telur dan gula ising.. mula2 saya masak guna kaedah double boils nih...1 jam pon tak pekat..lastly saya masak ats api jer..puas hati hihi

ni la rupa custard lepas masak direct atas api...5 minit jer dah masak cantik...api slow je yer...

Putar whipping cream...boleh beli siap kat kedai barang-barang kek....kena simpan dlm petia ais bg keras sket baru putar.... lepas putar simpan jap dlm tempat beku tu sementara nk buat custard.

Bila custard dah sejuk leh la gaulkan dengan whipping cream..kaedah kaup balik yer..
Jadi dah durian crepe..len kali kena buat comel pulak la....kata abhnya durian crepe ibu nih tembam mcm si tukang buat ahhaha...hampeh je kan...


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...