Footer


*WANITA & ISLAM*WANITA & ISLAM*WANITA & ISLAM*

Cursor

SAHABAT WANITA ISLAM

Monday 17 December 2012

7 Sunnah Rasulullah...

Bila sesuatu artikel eja jumpa berkaitan dengan Rasul junjungan kira Nabi Muhammad SAW... hati jadi dub dab dub dab...terasa rindu...pantas airmata rasa nak mengalir...walaupun kita tidak bernah bersua ya Rasulullah...tapi hatiku sentiasa rindu...saratnya rasa hati ini...tak sabar nak bertemumu Rasulullah... insyaallah panjang umur dan diizinkan Allah SWT kita jumpa bulan mac nanti... :)

Jika sayangkan nabi rindukan nabi..cuba la sedaya upaya mengikuti 7 sunnah Rasulullah nih...

Pertamanya: Solat Tahajjud...
kerana kemuliaan seseorang mukmin terletak pada tahajjudnya. 
* Kadang-kadang kita secara tidak sengaja terjaga 2/3 malam..sebab anak nak susu la..nak terkucil la...rugi kan bila setel urusan kita tidur balik...malaikat dah gerak tu...solat la sekejap 2 rakaat jer...insyaallah eja memang sebelum ni malas nak buat tahajjud..boleh bangun g toilet terus tidur..alangkah ruginya aku...sekarang kuatkan hati...bila ada sesuatu bisik ngantuklah, ada berapa jam jer lagi nak tidur nih...cepat2 naik atas katil...tu tandanya iblis dah goncang...berpeluh-peluh dia sebab kita dah berjaga & teringat nak buat tahajjud.. Malaikat pula bisik..eja solat dulu 2 rakaat jer..len kali ai merajuk takmo gerak lagi baru tau...ohh tidak...terus patah balik amik wuduk...alhamdulillah setel..2 rakaat jer..alangkah manisnya selepas berjaya tepis, sepak godaan iblis tu....berjaya yeay...

Keduanya: Membaca Al- Quran.... sebelum terbit matahari. Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca al-quran terlebih dahulu dengan penuh pemahaman..
* adoihhh belum lagi yang ini...bulan puasa jer buat...selalu baca al-quran sebelum tutup mata (selepas maghrib & sebelum nak tidur). Takpe la pasnih cuba baca surah Al Ikhlas 3x boleh tak??? ( mata pusing2...)

Ketiganya: Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh...
Yang itu untuk lelaki lar...kita yang perempuan nih lebih afdal solat kat umh jer..

Keempatnya: Jaga Solat Dhuha
Kerana kunci rezeki terletak pada solat Dhuha..
* Yang nih masih boleh dibilang dengan jari...

Kelimanya : Jaga sedekah setiap hari
Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat selalu mendoakan kepada orang yang selalu bersedekah setiap hari.
* Alhamdulillah memang sentiasa amalkan yang ini...

Keenamnya: Jaga wudhu terus menerus.
Kerana Allah menyayangi hamba yang berwuduk.
* Takleh kekalkan wudhu sebab asik nk terkucil jek hikhik.. (malu :P)

Ketujuh: Amalkan istighfar setiap saat.
* Alhamdulillah sedang amalkan..


Adakah bermakna dengan amalkan sunah-sunah Rasulullah ni kita dijamin masuk syurga....insyaallah hihi..kerana masuk syurga tu bukan sebab apa-apa...tapi masuknya kita ke dalam syurga adalah kerana rahmat dari allah..pegang yang itu yer jagan tergelincir....bukan sebab kita solat 5 waktu cukup kita boleh masuk syurga...selama 500 tahun pon kita solat belum mampu lagi untuk membayar harga sebiji mata yang Allah SWT kurniakan...


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...